Mireille Liong, IT-er, Auteur en Sociaal Entrepreneur­

Mireille Liong, Vrouwen uit de IT, Social EntrepreneurDrs. Mireille Liong-A-Kong; 
IT-er, Auteur en Sociaal Entrepreneur­

Drs. Mireille Liong-A-Kong was niet alleen de eerste Surinamer met een commerciële website, maar ook de eerste ondernemer in Nederland die debuteerde met een boek en een webshop.

Hoewel ze Informatica heeft gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en meer dan 50 websites op haar naam heeft staan, staat Liong-A-Kong meer bekend als de pionier van de digitale kroeshaar industrie, zowel in Suriname, Nederland als de Verenigde Staten.
De nare ervaring met relaxer-induced-alopecia, haaruitval als gevolg van het gebruik van relaxers, was Liong's inspiratie om haar IT-ervaring te wijden aan het verbeteren van de haar en hoofdhuid conditie van Zwarte vrouwen wereldwijd. Het feit dat maar liefst 73% van Zwarte vrouwen heeft te kampen met deze vorm van haaruitval, was voor de Sociaal Entrepreneur de motivatie om het sociale onrecht achter deze cijfers te belichten.

Met het doel de perceptie van kroeshaar ten positieve te veranderen schreef Liong de Amazon bestseller Going Natural, How to Fall in Love with Nappy Hair en ontwierp ze Going-Natural.com, het oudste online sociaal netwerk op het gebied van kroeshaar dat nu is uitgegroeid tot een portal met een aanhang van meer dan 80,000 leden, fans en followers.

Om de schoonheid van natuurlijk haar te promoten begon Liong America's Next Natural Model, de allereerste online missverkiezing voor Black Hair  in 2008 die jaren lang succesvol modellen voorbrengt.

Om letterlijk een ander beeld van kroeshaar en krullen te scheppen, produceerde de Surinaamse die in Wageningen is opgegroeid, "Bad Hair Uprooted", een tentoonstelling die haar internationale bekendheid alleen maar heeft uitgebreid.

Als pioneer die aan het begin van de online natural hair movevent heeft gestaan vervolgde Liong met "The Going Natural Video Diaries", een documentaire die de groeiende natural hair movement belicht.

Om vrouwen te ondersteunen met haarverzorging heeft Liong speciaal de Going Natural haarverzorgings lijn ontwikkeld therapeutisch onderlegd uitgaande van en met begrip voor alle typen kroeshaar.

Behalve dat Liong als ondernemer door WABC TV in New york voor het programma Here and Now is geïnterviewd, is ze ook verschillende malen onderscheiden. In 2005 ontving ze van Amabassadeur Loemban Tobin de MGB Global Watch Community Outreach Award en in 2014 van de Sankofa Community Empowerment in Brooklyn, de Kuumba Award. 

Om ook andere ondernemers uit de Black Hair industrie te helpen succesvol te zijn in dit nieuwe Internet tijdperk, heeft Liong's haar webshop uitgebreid tot een marktplaats; WhatNaturalsLove.com biedt Black Hair producten van ondernemers wereldwijd evenals fashion uit de Diaspora.